هم‌‍‌افزایی رسانه‌ها در شرایط کنونی جامعه ضروری است/ به مطالبات مردم پاسخ داده شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، عزت‌الله ضرغامی در آئین اختتامیه جشنواره ابوذر اظهار کرد: برگزاری جشنواره ابوذر فرصتی را فراهم کرد تا نخبگان، خبرنگاران و فرهیختگان جامعه در کنار هم حضور داشته باشند.

رئیس اسبق سازمان صداوسیما با اشاره به وظایف رسانه‌ها بیان کرد: کارکرد رسانه انتقال پیام است، اما انتقال پیامی موفق است که که مخاطب آن را درک کند.

وی با اشاره به اینکه هشت عامل در سر راه انتقال پیام وجود دارد، تصریح کرد: گاهی پیام اصلا درک و جذب نمی‌شود چون نه حالت فیزیکی و نه معنوی آن منتقل نمی‌شود یا گاهی در ترجمه و  انتقال به لحاظ قابل فهم بودن پیام مشکلی به وجود می‌آید.

ضرغامی افزود: همین روند موجب می‌شود که زحمات بسیاری هم برای انتقال پیام کشیده شود، اما آن پیام به درستی منتقل نشود و این یعنی پیام منتقل نشده است.

رئیس اسبق سازمان صداوسیما در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در تصمیم‌سازی در حوزه اطلاع رسانی بیان کرد: در واقع اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف و نقد و نظارت و فراهم کردن زمینه تقابل آرا و نظرات وظیفه رسانه‌هاست و عملکرد این سه مورد در واقع کارکردی است که منجر به تصمیم‌سازی در جامعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها برای تصمیم‌گیری باید فرآیند حل مسئله را داشته باشند که نخستین فرآیند آن مسئله‌یابی و شناخت دقیق مسئله و پس از طی مراحلی در نهایت پیدا کردن بهترین راه حل است، تصریح کرد: گاهی رسانه‌ها به جای مسئله‌یابی مسئله‌سازی می‌کنند.

ضرغامی با اشاره به اینکه بسیاری از مواقع موضوعاتی مطرح می‌شود که درست است ولی اهمیت ندارد و نباید افکار عمومی را متوجه آن کرد، افزود: از همین رو مسئله‌یابی باید به شکل درست و صحیح انجام شود.

رئیس اسبق سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه رسانه‌ها با وضعیت موجود و با مشکلاتی که مردم با آن سر و کار دارند باید به سمت هم‌افزایی بیش‌تر بروند، بیان کرد: باید به مطالبات مردم پاسخ داده شود.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌سازی یکی از کارکردهای مطبوعات است، ادامه داد: این مقوله بر اساس دیدگاه صاحبنظران همانند اصول مدیریت است.

ضرغامی بر ضرورت ارائه راه حل صادقانه، دلسوزانه و عالمانه از سوی خبرنگاران تأکید کرد و گفت: توجه به این مسائل موجب حل مشکلات می‌شود؛ از همین رو اصحاب رسانه باید بتوانند مجموعه‌ای از راه‌حل‌های قابل قبول را برای حل مشکلات جامعه ارائه کرده و در پایان با ارزیابی راه حل‌های موجود به مدیران در تصمیم‌گیری‌ها کمک کنند.

رئیس اسبق سازمان صداوسیما به وظیفه رسانه‌ها برای تحریک تصمیم‌گیران برای اجرای یک کار جهادی و انقلابی بدون اتلاف وقت تاکید کرد و گفت: پس از تصمیم‌گیری، رسانه‌ها نقاط قوت را به مدیران یادآوری و برای نقاط ضعف راه حل ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اصحاب رسانه قدرت تصمیم‌سازی در جامعه دارند و پس از پیدایش شبکه‌های مجازی از قدرت بیش‌تری برخوردار شده‌اند، افزود: در واقع رسانه‌ها نقش محوری و کلیدی در اداره کشور دارند و باید از این ظرفیت بهره‌گیری شود.

انتهای پیام/ن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *